torstaina, marraskuuta 15, 2012

Tukkapulmia kerrakseen


Sain myös tukkaprojektin miltei valmiiksi. Kyseessähän oli tämä peruukki, jonka tilasin ja sain noin kuukausi sitten. Sittemmin se koki melkoisen muodonmuutoksen. Peruukki on menossa siis pelaamalleni hahmolle larppiin. Minulla on olemassa myös vaihekuvat, joten selittänen myöhemmin hieman miten tukkaa täytyi muokkailla. Nyt olen vain tyytyväinen siitä, että peppuun asti yltänyt pitkä tukka muokkaantui lyhyemmäksi poninhäntäkampaukseksi, etenkin kun aiempi peruukkien tuhoamiskokemukseni oli sangen rajallinen. Lyhentäminen sujui yllättävän hyvin ja kampauksen kokoaminen onnistui loppujen lopuksi ilman peruukkipäätä.
Ponkkariin on punottu kymmenkunta lettiä eri värisillä nauhoilla, kieputettu parin suortuvan ympärille metallilankaa ja lisäksi kiinnitetty erilaisia helmiä ja pieniä metallikuvioita muutamaan suortuvaan. Kuvassa tukka on omissa hiuksissani kiinni vain huivin sekä parin pinnin avulla, mutta varsinaisessa pelikäytössä se kiinnitetään huomattavan paljon tukevammin ja siistimmin. Loppuviimeistelynä täytynee vielä rikkoa hieman tuota latvojen rakennetta, ettei se olisi niin tasaisen näköinen.

Nyt kun on päästy tukkaan, siirrytään sitten jouhevasti sen piilottamiseen. Talvessa rakastan sitä, että huonon hiuspäivän voi aina pelastaa pipolla. Kukaan ei ihmettele, jos marketissa piipahtaa pipo päässä tai käy kiertelemässä kaupungilla pää peitettynä, päinvastoin. Keväällä sitten aina koen hetkellisen kriisin, kun minun itseasiassa pitäisi hieman tarkemmin miettiä, miltä tukkani milloinkin näyttää.

Wurmia kukkasilla pehmennettynä

Viime syksynä itselleni tekemä yksinkertainen palmikkopipo kuitenkin katosi jonnekin, joten minun oli pakko keksiä jotakin korviketta tälle talvelle. Koska simppeliydestä jaetaan tässä vaiheessa ylimääräisiä pisteitä, päädyin tekemään Wurm-pipon. Sitä ovat monet myös kehuneet pipoksi, joka istuu päähän kuin päähän. Tietysti tylsänä perisuomalaisena valitsin iloisen mustan värin. Luonteelleni poikkeuksellisesti virkkailin kuitenkin punamustan kukkasen hieman piristämään synkkää kokonaisuutta.

Malli: Wurm, kukka perusmallinen ilman ohjetta (3 mustaa kerrosta, 2 punaista)
Lanka: Novitan Nalle
Muuta: Helppo ja kätevä neuloa ja pipo istuu jopa minun päähäni, yleensä kun näytän miltei hattu kuin hattu päässäni aivan naurettavalta. Mutta kelpaa siis tulla syysviimojen nyt! Etenkin kaksinkertainen alareuna saa plussaa, korvat pysyvät lämpiminä :)

Hassu pää ja siihen menevä pipo

Mutta tällaisissa merkeissä täällä, koetan ennättää joku päivä tässä ajan kanssa kierrellä kaikki rakkaat blogit. Harmittaa, kun usein kiirevälissä käyn kurkkaamassa muiden puuhasteluja, mutta kommentointi jää sitten väliin (etenkin, kun usein harrastan niitä hehtokommentteja...). Mutta palaillaan siis piakkoin ja ihanaa loppuviikkoa kaikille!

8 kommenttia:

Anneli kirjoitti...

Hieno ponnarikampaus !
Olen kyllä kade , kun pipo sopii sinulle.
Minulla on sellainen pää, ettei mikään sovi :))
Tuo on nätti ja kun vielä kukka koristeena, niin wau !

Ne sinun hehtokommenttisi on niin kivoja :)
Terkkuja pikkuiselle !

sirimi kirjoitti...

Ihana pipo! Hyvältä näyttää sinun päässäsi, mutta annas olla jos laitettaisiin minun päähäni. Minun päähäni ei käy minkäänlainen pipo. Siksipä käytänkin korvat ja otsan suojaavaa pantaa ja kun kaikki syksy- ja talvitakkini ovat hupullisia voin tarvittaessa vetäistä hupun päähän :)
Hieno on peruukkisikin. Millaiset vaatteet olet hankkinut larppaushahmollesi? Pistäppä niistäkin kuvia että päästään ihailemaan :)

Annis kirjoitti...

Anneli, minä olen myös vuosikaudet elänyt siinä uskossa, että MIKÄÄN hattu ei tätä kuuppaa imartele. Ehkä se oli tarpeetonta itsekriittisyyttä, kun myöhempinä vuosina olen todennut, että kyllähän siihen päähän kehtaa jotakin vetää suojaksi ilman että näyttää täysin naurettavalta. Kateellinen olen sisarelleni, se voi käyttää vaikka muovipussia hattuna ja näyttää silti aina jumalaiselta :D

sirimi, huppu on kyllä mainio lisä. Itse rakastan talvista villakangastakkiani, jossa on ihanan iso huppu :)
Peruspalikat asuun ovat kasassa, mutta minun täytyy vielä väkerrellä yksityiskohtia ja asusteet, että asu olisi valmis. Joululomalla olisi tarkoitus ottaa kuvia asusta muutenkin, joten silloin toivon mukaan olisi valmis asukokonaisuus ja voisi testata koko asun kerralla päälle :) Ehkäpä sitten laitan niitä tännekin. Olin vaan kovin tyytyväinen, kun sain tukan onnistumaan hyvin, vaikkei harjoitusta moisesta ole kovin paljoa.

hillanen kirjoitti...

Wurm on kyllä paras. Rikke-pipolle esitän seuraavan haasteen olla pipo, joka sopii meille, joille muut pipot eivät sovi ;) Kunhan pääsen joululahjaneuleiltani sinne asti..

katri kirjoitti...

Ihana pipo ja sopii sinulle todella hyvin :)

Annis kirjoitti...

hillanen, se on mystinen juttu tuo pipojen täydellinen sopimattomuus :D Toisille tosiaan tuntuu käyvän päähän millainen viritys tahansa ja itse saa tehdä tosissaan töitä, että löytäisi edes auttavasti istuvan peruspipon. Onnea siis matkaan Rikken kanssa, eiköhän siitä sinun käsissäsi sangen onnellinen tapaus kuoriudu :)

katri, kiitokset :) Olin jokseenkin katkera, kun se minulle vihdoinkin sopiva piponi viime talvelta tosiaan otti ja hukkui kesäsäilytyksen aikana tyystin. Onneksi tämä nyt istuu auttavasti ja toimii korvaajana. Alkaa olla turhan viileät kelit juosta ilman pipoa :)

Hilmukka kirjoitti...

Ihana pipo! Näyttää tosi lämpimältä. Itse olen pipojen suurkuluttaja, pitäisi tehdä tässä talven aikana taas uusi pipo varastoon. Äitiyslomalla pipojen käyttö on entisestään lisääntynyt, ei tarvitse edes tukkaa harjata (kröhöm...) kun tekee sykerön takaraivolle ja laittaa pipon päähän. :)

Ja tuo pipo sopii päähäsi todella hyvin. :)

Annis kirjoitti...

Hilmukka, tuo on tosiaan pelastus talvisin tuo pipo, ei ole paljon väliä miten tukka on :D Ja kiitokset, yleensä tosiaan tuntuvat pipot jotenkin hassusti pönöttävän puolelta tai toiselta, mutta tuo malli istui yllättävän nätisti :)