keskiviikkona, toukokuuta 19, 2010

Töitä, töitä


Minulla on pitänyt viimeisen viikon melkoista kiirettä. Hommahan meni kutakuinkin niin, että kesäksi tointa itselleni etsiessäni päädyin tiettyjen mutkien kautta määräaikaiseen virkaan noin 350 kilometrin päähän kotoani. Olen nyt ollut töissä ensimmäistä viikkoa ja opeteltavien juttujen määrä on ollut huikea. Homma on kuitenkin ollut mielenkiintoista ja työporukka on aivan mahtavaa sakkia.

Työpaikkani paikkakunta on pohjoisessa ja minulle entuudestaan täysin vieras. Täytyykin tunnustaa, että kyllä minä jossakin vaiheessa pohdin, että olenkohan nyt ihan terve tänne lähtiessäni, mutta työ kiinnosti kovasti. Mieheke jäi tekemään omaa kesätyötään ja opintojaan vanhalle paikkakunnalle, joten autolle onkin käyttöä näinä kuukausina.

Hassuinta on muuten se, että asun työpaikkani vieressä. Aamulla saakin rukata kellon soimaan melkoisen myöhään, kun noin puolessa tunnissa on aamutoimet sekä muut hoidettu alta ja tarvitsee vain kirmaista pihan toiselle puolelle duuniin. Tässä on tietysti se puoli, että töitä ei pääse myöskään kovin pitkälle karkuun.


Toistaiseksi ei ole vielä kaduttanut lähtöpäätös ja nyt kun työkuviot alkavat vähän kerrassaan hahmottua, homma on sujunut entistä paremmin. Täällä siis viihdyn syyskuun loppuun asti näillä näkymin.

Tämä työkuvioni on myös tarkoittanut sitä, että koska vietän kohtalaisen hiljaisella paikkakunnalla kesäni, tulen antamaan paljon aikaani niille jutuille, joihin en ole ehtinyt panostaa kiireisempinä aikoina. Vakaa aikomukseni onkin tehdä käsitöitä, kirjoitella sekä lukea iltaisin. Ulkona pyöriessäni huomasin myös haaveilevani pitkäaikaisesta haaveestani eli siitä, että pistäisin hyönteisten määritystaitoni parempaan kuosiin. Olenkin jo vähän suunnitellut, minne laittaa kuoppapyydyksiä ja pohtinut, miten saisin kotoa määrityskaavat kätevimmin tänne.

Kuten kuvista näkyy, sää on ollut mahtipontisen helteinen. Olen polttanut töiden merkeissä jo niskani sekä käsivarteni aurinkorasvasta huolimatta. Täytyy toivoa, että tujumpi apteekista haettu aurinkorasva auttaa, enkä vaurioittaisi ihoani enää enempää.

Näinä muutamana iltana, jotka olen itsekseni maaseudun rauhasta nauttien viettänyt, sain neulottua myös valmiiksi vihdoin sen murhetta ja harmaita hiuksia tuottaneen huivin. Uusintakierroksella minun ei tarvinnut hikoilla ongelmien kanssa, vaan huivi valmistui miltei pelottavan tehokkaasti ja nätisti.


Tältä muodoton ja suoraan puikoilta tullut huivi näytti. Nykyisemmin huivi majailee huoneeni toisella sängyllä pingotettuna neuloinna kiinni patjaan. Ehdin jo tuntea epätoivoa sen suhteen, missä minä tämän huivin pingottaisin ilman armasta pyykkitelinettäni, mutta onni on ylimääräinen sänky (se tosin tullaan viemään toisen asukkaan käyttöön ensi kuun alussa, joten ehdi täpärästi!). Lisää kuvia ja tarkemmat tiedot, jahka tuo yksilö on kuivanut.

Ai niin, pitänee myös tunnustaa. Ystäväni ehdotteli pienen pientä lankatilausta ja minä tietysti tartuin syöttiin. Tarkoituksena oli tilata vain virolaista liukuvärjättyä, mutta mukaan tarttui myös ohuita sukkalankoja, jotka olivat roimassa alennuksessa. Perustelin tämän sillä, että kaikille langoille on olemassa suunnitelma ja lopputuotokselle jo kaavailtu vastaanottaja. Sekä tietenkin sillä, että nythän minulla piti olla sitä aikaa neuloa!
Nyt minua harmittaa isosti se, että tänään saapuneet langat ovat väärässä kaupungissa ja minun sormeni syyhyäisivät jo niiden kimppuun. Ei auta kuin malttaa mieleni ja odottaa myöhempää kohtaamista niiden kanssa.

4 kommenttia:

katri kirjoitti...

Oikein paljon työniloa kesääsi!

Annis kirjoitti...

katri, kiitoksia :) Tällä hetkellä intoa riittää reilusti ja tuntuu siltä, että olen oikeassa paikassa tehden työtä, johon minut on koulutettukin.

Sirpa ja Kollo kirjoitti...

Mukavaa työkesää! :) Luontokin on upea, rantaa ja vesistöä.

Annis kirjoitti...

Sirpa, kiitos. Itse olen varttunut metsä takapihalla ja 400 metrin päässä Saimaan rannasta, joten metsät ja järvet ovat minulle erityisen tärkeitä viihtymisen kannalta. Tänäänkin aamukasilta touhuttuani pihavelvoitteeni istuksin auringon paistaessa rantakallioilla ja nautin aaltojen äänestä :)