torstaina, huhtikuuta 22, 2010

Keväistä vihreää

Joku voi hyvin hämärästi muistaa, miten joskus reipas vuosi sitten kerroin ostaneeni vihreää Kotiväkeä ja siitä olisi tarkoitus virkata jotakin. Siitä tuli tosiaankin virkattua jotakin ja löysin tuon jonkin etu- sekä takakappaleet eilen käsityöarkustani. Homma on edelleen hivenen työn alla, mutta sain sentään ommeltua kappaleet yhteen. Myöhemmin olisi tarkoituksena etsiä sopivaa nauhaa vielä olkaimiksi. Alkuperäisessä mallissa muistaakseni olkaimet oli tehty mallin langasta letittämällä, mutta minä en oikein sille toteutukselle lämminnyt.


(Suuremmaksi klikkaamalla kuva näkyy vähemmän utuisena. En tiedä miksi tämä blurraa kuvan näin voimallisesti nyt)

Mallivirkkaus ei ollut muistaakseni mitenkään kamalan vaikea. Ensin virkattiin yläosa, sitten työ käännettiin ja jatkettiin helma virkkaamalla yläosasta alaspäin. Malli on kohtalaisen pitkä, minulla se yltää puoleenväliin reittä. Täytynee käydä ostamassa tosiaan jotakin nauhaa olkaimiksi ja värkkäillä tämä loppuun.

Muutoin käsityörintamalla on ollut hitusen hiljaisempaa. Minulla on työn alla huivi, mutta jostakin syystä se on helposta mallistaan huolimatta osoittautunut melkoiseksi murheenkryyniksi. Aloitin sen valehtelematta seitsemän kertaa uudelleen, kun onnistuin ensimmäisten viiden rivin aikana aina hukkaamaan silmukan jostakin. Sen jälkeen onnistuin tekemään satakunta kerrosta ongelmitta, mutta sitten tein laskuvirheen. Isoin ongelma on se, että kyseistä lankaa ei ole miellyttävä purkaa ja onnistuinkin siinä hötäkässä pudottamaan silmukan. Tämän jälkeen minuun iski hetkeksi synkkä epätoivo ja luovuin kyseisestä neuleesta hetkeksi saadakseni psyykkeeni taas kasaan.


Minä pesin tässä muutama päivä sitten myös ikkunat, joista etenkin olohuoneen ikkunoihin oli kertynyt kymmenittäin nenänjälkiä siistiin riviin. Miehekkeen kanssa raivasimme myös parvekkeen kevätkuntoon. Pihka auttoi minua ikkunanpesussa jopa siinä määrin, että sain sydämentykytystä katin koettaessa luikahtaa yläikkunoista ulos aina kun pesin uloimmaista lasia. Herra on erityisen tyytyväinen päästessään nykyisin parvekkeelle nuuhkimaan kevätilmaa ja vaatiikin sinne pääsyä kovasti keskustelemalla ja suostuttelemalla jos me emme oitis tajua, että olisi moisen vuoro.

5 kommenttia:

hillanen kirjoitti...

Hehe, meillä on kyllä kanssa mielenkiintoista tuo ikkunoiden pesu kissojen kera :) Melkeen pakko sulkea ne toiseen huoneeseen siksi aikaa että pesee ikkunat toisesta, tai kohta saattaa muuten olla kissoja kadulla..

Ihana tuo malli, jota olet virkannut. Hirmu kaunista.

Annis kirjoitti...

hillanen, kiitoksia! Olin tosiaan autuaasti unohtanut tuon koko työn olemassaolon. Ihan sopivasti löytyi sitten näin kevään kynnyksellä.

Minulla alkoi usko loppua ikkunoiden pesuun siinä vaiheessa kun kissa kiipesi sitkeästi patteria ja pystysuoraa seinää pitkin ylös päättäväinen ilme kasvoillaan. Tuo toiseen huoneeseen telkeäminen kuulostaa joo pätevältä vaihtoehdolta, ajattelin itse alkuun että siitä olisi enemmän vaivaa kuin kissojen satunnaisesta hätistelystä :D Miten väärässä sitä ihminen voikaan olla.
(Ja voin kertoa, että niissä laseissa on jo nyt uusia nenänjälkiä)

Sirpa ja Kollo kirjoitti...

Uudet nenänjäljet ilmestyvät täälläkin välittömästi ikkunaan juuri, kun olen saanut ne edelliset pyyhittyä näkymättömiin. :D

Mari kirjoitti...

Minä olen tainnut tehdä tuon saman topin Bambusta, tosin siitä tuli sitten mekkomittainen. :) Käypäs kurkkaamassa, miten minä ratkaisin sen olkainongelman:

http://heivatutkudelmat.blogspot.com/2009/06/erittain-hyva-ellei-taydellinen.html

Minäkään en siis tykännyt niistä ohjeen naruolkaimista, joten virkkasin sitä mallivirkkausta myös olkaimiin, jolloin tuli leveämmät.

Annis kirjoitti...

Sirpa, joo, noita saisi olla näköjään koko ajan pyyhkimässä. Masentaa etenkin kun aurinko paistaa tuosta toisesta isosta ikkunasta pitkälle iltapäivää asti ja ne nenänjäljet oikein rienaavat siinä hohtaessaan minua :D

Mari, sattuipas sopivasti :) Nyt kun itse asiaa pohdin, voi olla, että minäkin olen pidentänyt tuota helmaa. Itselleni tuo on tosiaan edelleen tunikamittainen, minulla kun on pituutta 180 senttiä eli paidat saa yleensäkin tehdä vähän reilumman mittaisiksi :D